Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

ABC przedszkolaka

Dojrzałość przedszkolna

Czy Twoje dziecko dojrzało do pójścia do przedszkola?

Drodzy Rodzice, wiek przedszkolny to okres osiągania kolejnego stadium dojrzałości dziecka: złoty wiek uczenia się, zdobywania doświadczeń społecznych i przystosowania się do życia w grupie. Rozpoczęcie przez dziecko edukacji przedszkolnej, jest momentem przełomowym w jego życiu społecznym.

Zazwyczaj dzieci osiągają tę dojrzałość między 3 a 4 rokiem życia. Zależy to od tempa ich indywidualnego rozwoju oraz doświadczeń. Zdarza się, że najbliższe osoby (babcia, mama) swoim zachowaniem przeszkadzają dziecku w osiągnięciu dojrzałości.

Dziecko jest gotowe do pójścia do przedszkola, gdy:
  • Dobrze znosi nieobecność mamy (zostaje pod opieką innych członków rodziny lub znajomych osób);
  • Z własnej inicjatywy oddala się od mamy, nie trzyma się kurczowo jej spódnicy (na spacerze odchodzi daleko nie oglądając się na mamę, potrafi samo odnaleźć drogę do domu);
  •  
  • Potrafi wykonać proste czynności samoobsługowe – wymagania, jakie stawia przedszkole w zakresie samoobsługi sprowadzają się do:
    • komunikowania potrzeb fizjologicznych,
    • umiejętności zdjęcia i podciągnięcia majteczek,
    • korzystania z papieru toaletowego, umiejętności umycia rąk mydłem i wytarcia w ręcznik,
    • umiejętności samodzielnego jedzenia (posługiwania się łyżką i widelcem) a także gryzienia!
    • samodzielnego ubierania i rozbierania się dziecka (przynajmniej podejmowania takich prób).
Jak przygotować dziecko do pobytu w przedszkolu?

Im więcej sposobów wykorzystasz, tym lepiej:

  • Czytanie opowiadań, których bohaterowie chodzą do przedszkola.
  • Oglądania Domowego Przedszkola lub Jedyneczki w TV z odpowiednim komentarzem.
  • Rozmowy o przedszkolu ze znajomym dzieckiem, które lubi chodzić do przedszkola.
  • Opowieści rodziców jak to było, gdy oni chodzili do przedszkola.
  • Uświadomienie dziecku zalet przedszkola – wielu nowych kolegów do zabawy, dużo zabawek, wychowawczyni, która zna ciekawe zabawy, wierszyki i piosenki (ale bez przesady, nie chcemy przecież, żeby potem się rozczarowało).
  • Poinformowanie dziecka dlaczego będzie chodzić do przedszkola ( np. bo mama musi iść do pracy i rodzice zdecydowali, że w przedszkolu dziecko będzie miało najlepszą opiekę; niektóre dzieci przyjmują argument, że mama chodzi do pracy, tata chodzi do pracy i dziecko ma swoją pracę, czyli przedszkole).
  • Zapoznanie z przedszkolem – oglądanie ogródka, sal, zabawek, krótki kontakt z przyszłą wychowawczynią i dziećmi, omówienie planu dnia i przedszkolnych zwyczajów.
  • Jeśli to możliwe uczestniczenie w zajęciach razem z mamą.
  • Wspólne kupowanie ręczniczka dla przyszłego przedszkolaka.
  • Ćwiczenie z dzieckiem samoobsługi! Dotąd było tak, że mama lepiej znała potrzeby dziecka niż ono same, reagowała nie tylko na słowa, ale i na gesty. W nowej sytuacji dziecko często ma problem żeby wyartykułować swoje potrzeby, dlatego ważne jest, aby umiało (a chociaż podejmowało próby), by je zaspokoić. Dużo łatwiej adaptują się dzieci samodzielne, niż te zależne od dorosłych.
  • Uczestniczenie w zebraniu rodziców nowo przyjętych dzieci. Jest to świetna okazja, aby się wzajemnie poznać, zebrać informacje o
    dzieciach i życiu przedszkola. Dobrze byłoby nawiązać kontakt z rodzicami innego dziecka z tej grupy i zapoznać bliżej swoje pociechy. Gdy dziecko wchodząc do nowej grupy rówieśników i zna, chociaż jedną osobę, może mu to bardzo ułatwić te pierwsze trudne dni.
  • Dziecko powinno być przygotowywane stopniowo, nie róbmy wszystkiego na raz, rozciągnijmy ten proces w czasie, aby mogło oswoić się z myślą o tym, że pójdzie do przedszkola.
Rodzicu pamiętaj:
  • Nie przedłużaj pożegnań w szatni – pomóż dziecku rozebrać się, pocałuj je i wyjdź.
  • Nie zabieraj dziecka do domu, kiedy płacze przy rozstaniu – jeśli zrobisz to choć raz, dziecko będzie wiedziało, że łzami można wiele wymusić.
  • Nie obiecuj: „Jeśli pójdziesz do przedszkola, to coś dostaniesz”. Kiedy będziesz odbierać dziecko, możesz dać mu maleńki prezent – niespodziankę, ale nie może być to forma przekupywania.
  • Nie wypytuj dziecka o szczegóły związane z pobytem w ciągu dnia w przedszkolu, poczekaj, aż samo nabierze ochoty aby ci o wszystkim
    opowiedzieć.
  • Czasami lepiej jest, gdy dziecko do przedszkola odprowadza tato, gdyż rozstania z tatą są w niektórych przypadkach mniej bolesne.
  • Wielokrotnie zapewniaj dziecko, że na pewno odbierzesz je z przedszkola.
  • Żegnaj i witaj swoje dziecko zawsze z uśmiechem. To napawa optymizmem i daje poczucie bezpieczeństwa, że wszystko jest w porządku.

Wyprawka przedszkolaka:

Ubranka do przedszkola:

  • obuwie do przedszkola – kapcie najlepiej na rzepy lub zatrzaski, koniecznie antypoślizgowe 
  • komplecik ubranek do przebrania, np. dresik, koszulka, majteczki,
  • rajstopki lub skarpetki (muszą być zawsze w szafeczce w szatni)

Artykuły higieniczne:

  • szczoteczka i pasta do zębów
  • grzebyk lub szczotka do włosów
  • chusteczki higieniczne

Co przyda się wiosną i latem:

  • chusteczka, czapka na głowę, krem z filtrem

Co przyda się zimą:

  • spodnie do zabaw na śniegu, zapasowe rękawiczki, tłusty krem


Mile widziane są również artykuły piśmiennicze, np. papier xero, bloki rysunkowe/techniczne, teczki na prace plastyczne dzieci.