Projekt nr 1
Przedszkole nr 11 realizuje międzynarodowy program Erasmus + w ramach funduszy europejskich „Partnerstwa strategiczne - współpraca szkół”.
Nazwa projektu: Rozwijanie umiejętności społeczno - emocjonalnych w wieku przedszkolnym (Developing socio-emotional skills at pre-school age).
Realizacja projektu obejmuje okres od 1 września 2018 roku do 31 sierpnia 2020 roku.
Nasi zagraniczni Partnerzy to Rumunia, Bułgaria, Łotwa, Turcja.
Kwota dofinansowania projektu to 16 170 euro.
Celem naszego projektu jest rozwój umiejętności społeczno-emocjonalnych przedszkolaków poprzez działania, gry i interakcje społeczne w celu zapobiegania i zwalczania wykluczenia społeczno-emocjonalnego we wczesnych stadiach dzieciństwa.
Chcemy zapewnić bezpieczne i przyjazne środowisko dla dobrego samopoczucia dzieci. Cele projektu są związane z opracowaniem odpowiednich priorytetów o wysokiej jakości, promujących nabywanie umiejętności i zdolności, włączenia społecznego.
Nauczyciele będą rozwijać swoje strategie nauczania i umiejętności zawodowe w zakresie rozwoju społeczno-emocjonalnego dzieci. Pragniemy by dzieci były lepiej zintegrowane ze środowiskiem przedszkolnym i społeczeństwem.
Emocje są sposobem adaptacji do środowiska, a naszą rolą jest stworzenie warunków dla rozwoju emocjonalnego dzieci: sprawić, by dzieci zaufały sobie, aby czuły się dobrze z innymi. W każdej instytucji partnerskiej możemy zidentyfikować typowe problemy, takie jak:
- agresywne zachowanie dzieci, które nie spędzają aktywnie czasu w rodzinie lub na które zbyt duży wpływ mają gry cyfrowe,
- w przypadku braku modelu zachowań, dzieci biorą wzorce z zachowań postaci w grach online i mają trudności z interakcją z innymi w wyrażaniu emocji.
Cele:
- umiejętność rozpoznawania emocji u siebie i innych,
- zarządzanie własnymi emocjami,
- pozytywne zachowania w stosunku do innych,
- wyrażanie własnych emocji,
- identyfikacja postaci z przedstawionych historii,
- zmiana wątku wydarzeń w celu stworzenia własnych opowieści,
- zrobienie dziennika wszystkich bezpośrednich i pośrednich odbiorców.
Rozwijanie umiejętności społeczno-emocjonalnych w wieku przedszkolnym będzie trwało 2 lata i będzie miało cztery podprojekty.
Etapy projektu:
- Zaprezentowanie partnerów przedszkolnych za pośrednictwem filmu / październik 2018,
- Działanie 1 / Cel 1 / "Jak byś się czuł, gdyby ...?" / Listopad, grudzień (2018), styczeń (2019),
- Działanie 2 / Cel 2 / "Co się dzieje, kiedy czuję ...?" Luty, marzec, kwiecień / 2019,
- Działanie 3 / Cel 3 / ,, Grajmy razem! ", Maj, czerwiec / 2019,
- Działanie 4 / Cel 4 / ,, Obraz z emocjami "październik, listopad, grudzień / 2019,
- Działanie 5 / Cel 5 / "Czy to dobrze czy źle ?!" Styczeń, luty, marzec / 2020,
- Aktywność 6 / Cel 6 / ,, Cudowne doświadczenie! "Kwiecień, maj, czerwiec / 2020.
Projekty będą realizowane przez 1-2 tygodnie, a na koniec każdy z uczestników opublikuje dowody na działania, wpływ na dzieci, wrażenia rodziców i doskonalenie umiejętności zawodowych nauczycieli.
Oczekiwane rezultaty:
- słownik 4 projektów dotyczących emocji / działań,- wspólny zestaw narzędzi do oceny umiejętności społeczno-emocjonalnych dzieci dla każdego projektu tematycznego;
- lepsza współpraca między nauczycielami, dziećmi i rodzicami.- mniej konfliktowych sytuacji i mniej agresywnych zachowań wśród dzieci w grupie docelowej,- zachowania prospołeczne dzieci, które są świadome swoich uczuć i zamieniają swoje negatywne emocje na pozytywne;
- cyfrowe opowieści o działaniu terapeutycznym, oparte na rysunkach dzieci, które ćwiczą swoje umiejętności cyfrowe.
Będziemy śledzić:
- poprawę interakcji między przedszkolakami a relacją nauczyciel - dziecko;
- korzystanie z urządzeń cyfrowych.
Nauczyciele wykorzystają wyniki każdej oceny projektu tematycznego, aby zmierzyć postępy dzieci pod względem zdolności społeczno-emocjonalnych i poziomu realizacji celów projektu.
Realizując cale naszego programu partnerskiego, zaprosiliśmy do przedszkola rodziców naszych przedszkolaków. Wzięli oni udział w warsztatach dotyczących emocji.
Rezultaty projektu
Rezultaty projektu
W ramach podsumowania programu, każda grupa stworzyła książeczkę dotyczącą emocji. Grupa pierwsza książeczkę pt. "Ula i smutek", grupa druga "O strachu Zuzi", grupa trzecia "Miś Pampuś", grupa czwarta "Film dzieci". Dla każdego dziecka praca nad tym projektem była ciekawą przy...
Turcja
Turcja
W dniach 26- 30 października 2020 roku odbyła się ostatnia mobilność do partnerskiej placówki Yunus Emre iLkokulu w mieście Adana w Turcji. Przedstawiamy krótką fotorelację z naszego wyjazdu, który był podsumowaniem realizowanego projektu ,,Developing socio-emotional skills at pre-school age". Wyja...
Bułgaria
Bułgaria
W dniach 14- 18 października 2019 roku odbyła się mobilność do partnerskiego przedszkola ,,Słoneczko" w mieście Veliko Tyrnowo w Bułgarii. Kolejny raz spotkali się nauczyciele z Bułgarii, Łotwy, Rumunii, Polski i Turcji, dzielili się dobrymi praktykami w zakresie uczenia dzieci poznawania i radzenia sobie z trudnymi ...
Łotwa
Łotwa
W ramach programu ERASMUS+ od 13 do 17 maja 2019 roku nauczyciele Przedszkola nr 11 odwiedzili partnerskie przedszkole Ritenitis w miejscowości Salaspils na Łotwie. Kraje partnerskie, Rumunia, Bułgaria, Łotwa, Turcja i Polska realizują wspólne zadanie: ,,Rozwój umiejętności społeczno- emocjonalnych dzieci...
Rumunia
Rumunia
W dniach 26- 30 listopada 2018 roku odbyła się pierwsza mobilność do partnerskiego przedszkola Gradinita Cu Program Prelungit nr 2 w mieście Pucioasa w Rumunii. Program pobytu w Rumunii: 1. Zapoznanie z koordynatorami i nauczycielami krajów partnerskich biorącymi udział w projekcie. 2. Wizyty w przedszkolu...