Archi-przygody
W ostatnich tygodniach dzieci w ramach programu ARCHI-PRZYGODA miały okazję zgłębiać świat architektury poprzez zabawę i naukę. Zajęcia rozpoczęliśmy w kręgu, gdzie dzieci przyglądały się wielkoformatowemu rysunkowi przedszkola w skali 1:50. Każde dziecko wybrało jeden element budynku, którego nazwa zaczynała się na tę samą literę co jego imię, a następnie próbowało zapisać jego nazwę na naklejce i umieścić ją na przekroju budynku. W ten sposób poznaliśmy takie terminy jak wodociąg, wentylacja czy kanalizacja. Podczas rozmowy porównywaliśmy budynek do ludzkiego ciała – dzieci szybko znalazły analogie, np. kanalizację do jelit, konstrukcję do kości, a okna do oczu czy uszu.
Na kolejnych zajęciach dzieci odkrywały osiedle, na którym znajduje się ich przedszkole. Z pomocą rzutnika poznawaliśmy różne typy zabudowy – zarówno z Muranowa, jak i z innych części świata. Dzieci porównywały materiały, kolory, zieleń otaczającą budynki oraz ich funkcje. Mogły dotknąć próbek materiałów, takich jak beton, tynk, metal i kamień, a także dowiedzieć się, że te same materiały mogą przybierać różne formy. W ramach aktywności wykonywaliśmy frotaż, co pozwoliło dzieciom utrwalić obraz otaczającej ich architektury poprzez odciski różnych powierzchni.
Na ostatnich zajęciach dzieci przypomniały sobie, czym zajmuje się konstruktor. Rozmawialiśmy o tym, jak ważna jest konstrukcja budynku, aby ten mógł stać stabilnie. Dzieci poznały przykłady różnych konstrukcji z całego świata i dowiedziały się, że tylko niektóre elementy budynku odpowiadają za jego konstrukcję.